In de hemel is de Heer – en Colton heeft Jezus daar gezien

Eens komt Jezus terug op de wolken. Dat hebben de engelen bij zijn Hemelvaart aan ons beloofd. En dus ligt er nog een hele toekomst voor ons open. Ook als hier op aarde het leven afloopt. Het leven gaat door. Hierboven en straks als Jezus terug komt.

Over het leven hierboven in de hemel las ik een bijzonder boek. Burpo Jongen hemelHet heeft als titel De jongen die in de hemel was. Een goede kennis leende me dit boek en zei: ‘Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.’ Ik las eerst de achterflap. Daar stond, dat Todd Burpo in dit boek beschrijft wat de vierjarige Colton allemaal in de hemel gezien en gehoord heeft tijdens een te laat ontdekte blindedarmoperatie waarbij hij bijna het leven liet.  Zijn vader heeft het allemaal gecheckt aan de hand van wat er in de Bijbel over de hemel staat, en komt gaandeweg tot de konklusie dat Colton echt in de hemel moet zijn geweest. Daarna heb ik het boek gelezen en ik moet zeggen: het heeft me echt geraakt. De manier waarop een kleuter van vier/vijf jaar onder woorden brengt wat hij gezien heeft stemt echt tot nadenken (in het najaar van 2014 kwam de film uit – lees voor een kritische reaktie mijn blog Heaven is for Real – een oppervlakkige film).

Dat vond ook Todd, de vader van Colton. Hij is een parttime dominee (voor de andere helft heeft hij een montagebedrijf in garagedeuren). Hij checkte alles wat zijn zoontje zei aan de Bijbel, en kon er niet onderuit: tijdens die operatie is zijn zoon echt een tijdje in de hemel geweest. Het eerste wat Colton een paar weken na de operatie vertelt is: ‘Jezus heeft stiften.’ En als zijn vader doorvraagt, bedoelt hij daarmee, dat Jezus volgens hem niet al te netjes met rode stiften gekleurd had, omdat er nog rode vlekken op zijn handpalmen en op de bovenkant van zijn voeten zaten. Ook vertelt Colton dat hij zijn overgrootvader, die 20 jaar voor zijn geboorte overleden was, ontmoet heeft. Die overleed op z’n 61e, maar in de hemel zag hij eruit als een kwieke dertiger, zonder bril en met vleugels, want ‘in de hemel ziet iedereen eruit als een engel, papa. Iedereen heeft vleugels en alle mensen hebben een licht boven hun hoofd.’ En als zijn vader hem vraagt bij wie hij ’s nachts logeerde, zegt Colton, dat het in de hemel nooit donker wordt, maar altijd licht is, omdat God en Jezus de hemel verlichten. Verder zegt hij, dat ‘God eigenlijk drie dingen is’ en dat hij bij de Heilige Geest gezeten heeft. Ook vertelt Colton dat alleen mensen die Jezus in hun hart dragen, in de hemel komen, en herinnert hij zijn vader en moeder er steeds weer aan, dat Jezus echt heel veel van kinderen houdt. Voor zijn ouders is dat aanleiding om het kinderJesus Akiane Kramarikwerk in hun gemeente nog meer te stimuleren. Want als Jezus  ‘de kinderen zo liefhad dat hij zelfs vond dat volwassenen meer als kinderen zouden moeten zijn, dan konden wij ook wel wat meer tijd aan die kinderen besteden’, aldus Coltons vader, Todd Burpo. Hij vertelt ook, dat hij elke keer bij een tekening van Jezus in een kinderbijbel aan Colton vroeg, of dit plaatje ook echt op Jezus leek. Maar ze klopten nooit. Totdat op CNN het verhaal van Akiane Kramarik werd uitgezonden. Die begon als kind van vier jaar ook over de hemel te vertellen en kon toen ze twaalf was, heel goed schilderen. Toen Colton haar portret van Jezus (Prince of Peace: The Resurrection) zag, zei hij: ‘Pap, dat is hem.’

Aan het eind van het boek vertelt vader Burpo, dat ze niet om deze verhalen uit de hemel gevraagd hebben. En de aanleiding ervoor, dat ze hun zoon onder hun handen bijna hadden zien sterven, is voor altijd de keerzijde van deze ervaring. Daar willen ze liever nooit weer doorheen gaan. De hele periode is vooral een aanslag op hun leven geweest. Wel zegt Todd Burpo dat hij nog vrijmoediger geworden om over zijn geloof te praten ‘in een tijd waarin mensen vraagtekens bij het bestaan van God zetten’.

In de laatste regels van het boek vraagt Todd zijn zoon, op het moment dat hij 10 is en het boek bijna af: ‘Colton, wat wil je dat de mensen van jouw verhaal opsteken?’ Zonder aarzelen zegt Colton dan: ‘Ik wil dat ze weten dat ik echt in de hemel was.’

Wat moet je nu met zo’n boek? Het heeft mij aan het denken gezet. Het maakt de hemel voor mij een stuk levensechter. Is dat goed? Of ga ik dan met fantasieën van een kleuter aan de haal? Ik denk dat ervaringen zoals Colton Burpo en ook Akiane Kramarik bevestigen, dat wat God en Jezus in de Bijbel over Zichzelf vertellen, echt de waarheid is. En tegelijk – deze aanvullende ervaringen zullen niemand overtuigen die het niet geloven  wil. Maar ik geloof wel dat Jezus onze Heer werkelijk in de hemel is. En zo’n boek als De jongen die in de hemel was onderstreept dat voor mij.

Ik kwam over Colton en Akiane nog twee informatieve artikelen tegen op een engelstalige weblog:

http://blog.godreports.com/2012/01/for-child-art-prodigy-akiane-jesus-is-for-real/

http://blog.godreports.com/2011/11/for-the-burpo-family-%e2%80%98heaven-is-for-real%e2%80%99/

11 thoughts on “In de hemel is de Heer – en Colton heeft Jezus daar gezien

  1. Beste Dominee,

    Ik ga dit boek ook binnenkort lezen maar zit wel met dubbele gedachten over de beelden in het boek en ook de vraag of we elkaar kunnen herkennen in de nieuwe hemel. Tijdens mijn zoektocht voor recensies hierover kwam ik o.a dit artikel tegen waarin ik toch wel goede criteria lees en toch twijfel of dit boek voor christenen goed is om te lezen:

    http://www.verhoevenmarc.be/PDF/hemelEcht.pdf

    groeten

    Maarten

  2. Beste Maarten, Ernst Leeftink en vele anderen,

    Ik heb het boek ook gelezen en ervaar het als zeer geloofsopbouwend. De kritiek die Verhoeven schrijft deel ik niet en vind ik onvolledig. De onzichtbare wereld kent voor ons nog veel geheimen, maar soms openbaart God Zich (juist aan kinderen). Vanuit mijn persoonlijke geloofservaringen, Bijbelkennis en wat ik van anderen gehoord en gelezen heb, zie ik steeds weer dat God grote dingen doet en ons wil bemoedigen met bijzondere openbaringen, zoals met dit jongetje. Ik ken volwassen mensen die vergelijkbare dingen hebben meegemaakt, maar men durft er niet over te praten, want zegt men; “ze geloven me toch niet”. Belangrijk in dergelijke situaties is: WIL je geloven? Daarnaast is toetsing aan de Bijbel een voorwaarde, want in de geestelijke wereld proberen tegenkrachten ook van zich te laten horen. Bid om onderscheid, maar laat het goede niet aan je voorbijgaan. Is het niet prachtig om te worden bemoedigd met even een klein stukje “hemel op aarde”?

    Jeannette
    psychopastoraal hulpverlener

    • Beste Jeanette,

      Het is prachtig als je een stukje zou kunnen zien. Hetzelfde heb ik persoonlijk met genezingsdiensten. Ik weet dat het mogelijk is maar voorwaarden zijn wel dat God in het middelpunt staat en niet de voorganger. Ik blijf bij dit boek dubbele gevoelens houden.

      En als we wisten hoe mooi het zou zijn in de hemel zouden we sterven van heimwee.

      Groeten

      Maarten

    • Wat me trouwens wel als eerste opviel Jeanette is dat je onder je naam psychopastoraal hulpverlener hebt geschreven. Wat is je bedoeling daarvan? of anders gezegd wat wil je ermee zeggen dat jij de waarheid in pacht hebt?

      Groeten

      Maarten

  3. Beste allemaal,

    Enkele weken geleden ook dit boek gelezen. (kwam ‘toevallig’ op verschillende manieren onder m’n ogen en trok zo m’n aandacht)
    Ik snap de kritiek van dhr. Verhoeven gedeeltelijk wel, maar ben het niet helemaal met hem eens.
    Wat weten wij van Gods Almacht? Waarom zou God, naast alle manieren, zoals beschreven in Zijn Woord, ook niet op deze manier tot ons kunnen spreken?
    Voor mij heeft het boek een verrijking van mijn geloofsleven bewerkt.
    Wat heerlijk dat God zoveel van mensen houdt!
    Daar kunnen wij met ons mensenverstand niet bij, en sommige dingen moet je dan ook ‘gewoon’ geloven!
    Ik kan het boek alleen maar aanbevelen, en heb er al diverse uitgedeeld ter bemoediging.

    Bert

  4. Ik weet niet echt wat ik met dit boek moet. Moet ik t geloven of niet? Iemand uit m’n klas (ik ben 14 jaar btw) zei dat in de bijbel staat dat niemand de hemel kan zien voordat Jezus op aarde is. Is dit zo? Wie heeft een antwoord voor mij?

    Groetjes Romy 🙂

  5. Dit boek heb ik ook gelezen en ik geloof er niets van. Niemand kan weten hoe het in de hemel is. Bij Jezus op schoot zitten en dan terugkeren naar de aarde? Zo werkt het niet. Maar de ouders van die jongen hebben misschien wel veel geld verdiend met dit boek.

    • Ik word sowieso doodziek van deze hele site. Wat een simpele ziel is die dominee. Ernst Leeftink. Zelfs mijn dochter van drie heeft meer inzicht dan hij.

  6. Hallo Dominee Leeftink,

    Ik heb de film gezien en, naast de oppervlakkigheid, heeft het mij inderdaad wel weer bevestigd wat al duidelijk was. Gelijk na de film een beetje verder gezocht naar dit verhaal op internet, maar kon het boek alleen Engelstalig vinden (is al enige tijd terug). Deze heb ik dan ook gelezen.

    Nu ik weet dat het boek er ook in het Nederlands is ga ik deze ook zeker lezen. Het Engelse boek was echt leuk, goed en indrukwekkend om te lezen.

    Groetjes Tom Barelds

Geef een reactie

