Welk GEZICHT laat jij als CHRISTEN op FACEBOOK zien?

Facebook: het is een niet meer te negeren medium in onze samenleving. Iedereen zit erop. Minsten 1,2 miljardFacebook Friend mensen volgens de laatste gegevens. In Engeland is een klein boekje verschenen van Tim Chester. Het heeft als titel: Will you be my Facebook  friend? met als ondertitel: social media and the gospel. Wat zijn, naast de voordelen, de gevaren van Facebook? Volgens Tim Chester minstens twee.

1) Ik zoek bevestiging bij mensen in plaats van bij Jezus. On Facebook I can recreate my world through my words to gain approval. 

2) Ik wil zelf een soort God zijn door buiten mijzelf te treden. On Facebook I can escape the limitations of my body.

Dit boekje was voor mij aanleiding om een preek over Facebook  te schrijven. We zijn in Peelo bezig met een serie preken over het volgen van Jezus aan de hand van de Tien Geboden onder het thema Tot 10 tellen in geloof. De ‘Facebook-preek’ heb ik gekoppeld aan het Eerste Gebod en staat op mijn weblog onder ‘Preken HC’ (klik hier). In de liturgie verwijs ik ook naar deze twee mooie filmpjes over hoe Jezus in onze tijd Facebook en Twitter zou hebben kunnen gebruiken:

http://www.youtube.com/watch?v=S-hW680pCLso

http://www.youtube.com/watch?v=hKh3JhBwhv4

 

Geef een reactie

