Vrijgemaakt?

Vrij gemaakt boekDe bundel Vrij gemaakt? met 15 ervaringsverhalen van 30-ers die in de GKV zijn opgegroeid, werd zaterdag 13/09 op een minisymposium in Amsterdam gepresenteerd uit. Ik was daarbij en hoorde Joost Smit deze reaktie geven, die hij nu op zijn weblog gezet heeft en die ik dus zeer lezenswaardig vind. Twee dingen triggeren mij in de bundel. 1) De opmerking van Wolter Huttinga dat je jeugdindrukken (hoe beleefde je het geloof en de zondagen in de GKV als kind) nogal fundamenteel zijn voor hoe je later niet alleen over de GKV, maar ook over God en Jezus denkt. 2) Het gemak waarmee soms niet alleen afscheid genomen wordt van de GKV, maar ook van het christelijk geloof – alsof daar een rechtstreeks verband tussen ligt.  Er zou meer te zeggen zijn, maar de blog van Joost Smit zegt verder genoeg.

Joost Smit

Op zaterdag 13 september 2014 presenteerde Lammert Kamphuis (red.) de bundel ‘Vrijgemaakt?’ in de Keizersgrachtkerk in Amsterdam (http://www.kok.nl/boek/vrijgemaakt/). Op dat symposium heb ik de volgende reactie gegeven op deze bundel verhalen van (ex) vrijgemaakte dertigers:

Vrijgemaakt

Beste Lammert, met het verschijnen van je boek wil ik je feliciteren. Het is een bijzonder project . Een grote variatie aan gevederde vrienden in één volière. Waarbij ik het woord ‘kooi’ in dit gezelschap uiteraard zorgvuldig vermijd.

Toen je mij vroeg of ik wilde reageren op het boek, aarzelde ik even. Zou ik getuige worden van een requiem, een Dies Irae over vrijgemaakte fratsen of een litanie op oude mensen en dingen die voorbij gaan?

Ik moest vooraf denken aan ‘Kogel door de kerk’. Deze bundel verscheen in de jaren ’60 in de gereformeerde kerken (synodaal).  De auteurs hielden bekrompenheid, leer en dogma’s voor gezien en trokken de deur met een harde klap achter…

View original post 1.835 woorden meer

Geef een reactie

