ALLEEN EEN OEN LOOPT MET EEN POMPOEN – over Halloween en Sint Maarten

Halloween rukt op. Op TV zag ik op 30 oktober een reportage waarin kinderen zich als skelet verkleedden of zich met bebloede mond en rooddoorlopen ogen lieten schminken. En ook sommige volwassenen gaan helemaal op in dit nieuwe fenomeen. Sommige kapsalons varen er wel bij. Het was  een reportage vol lugubere beelden, zodat ik al snel tot de konklusie kwam: Halloween is drie keer niks. Ook vraag ik me in alle ernst af wat voor toegevoegde waarde al die doodsmaskers enz. hebben voor de kinderen die op dit feest met een uitgesneden verlichte pompoen langs de deuren gaan om daarmee wat snoep op te halen.

Nu zijn er christenen, die Halloween heel erg occult en satanisch vinden. De vereniging Bijbel & Onderwijs heeft bijvoorbeeld een brochure uitgegeven met als titel ‘Halloween, mij niet gezien’. Die brochure is digitaal te lezen zien op http://bijbelenonderwijs.nl/occult-en-licht/3979/. Daarin staat, dat de pompoen van Halloween vroeger bij de Kelten symbool stond voor de dolende ziel en gebruikt werd door mensen die sympathieën hadden voor satanisten. Halloween is een poging om de Keltische goden te doen herleven en wie met Halloween snoepjes uitdeelt aan kinderen die verkleed met een pompoen aan de deur staan, brengt in feite een offer aan de afgoden en komt in kontakt te staan met boze geesten. Dan ga je in tegen wat Paulus tegen de christenen in Korinte zegt: “Heidenen offeren aan demonen en niet aan God, en ik wil niet dat u één wordt met demonen.” (1 Kor. 10:20).Halloween pompoen

Dit vind ik moderne bangmakerij. Zo schrijft de Bijbel toch niet over de invloed van de duivel. Mozes waarschuwt de Israelieten in Deuteronomium 18:9-15 er nadrukkelijk voor, om geen kontakten te leggen met geesten om signalen te ontvangen over hoe jouw toekomst eruit zal zien of om te horen hoe het met je overleden moeder is. Dan stel je namelijk je vertrouwen op iemand anders dan op God Zelf, die mij heeft laten weten, dat Hij via Jezus en in de Bijbel tot mij spreekt. Als ik dan toch te rade ga bij vage raadplegers en wazige adviseurs, maak ik mij schuldig aan occulte vormen van afgoderij, waarvan Mozes in Deut. 18:14 nadrukkelijk zegt: ‘U moet volledig op de HERE, uw God, gericht zijn. Ook al luisteren de volken in het land dat u in bezit zult nemen wel naar wolkenschouwers en waarzeggers,  ú heeft de HEER, uw God, dat verboden.’

Maar occultisme is niet, dat je overal achterdochtig de afkomst van moet uitpluizen of het misschien in een ver verleden oorspronkelijk gebruikt werd om boze geesten op een afstand te houden (voor meer voorbeelden: zie mijn preek over Deut 18:13-15 onder ‘Preken – OT’  of klik hier). En dus laat je je vandaag de dag nog steeds in met boze geesten, als je meedoet met Halloween. Onzin, denk ik dan. Want wat kan een pompoen mij doen? Het ergste van Halloween is niet, dat het occult zou zijn, maar dat het als amerikanisme in de plaats van ons eigen Sint Maarten komt, net zoals die die geëmigreerde bolle-buik-Sinterklaas die tegenwoordig 20 dagen te laat met het verkeerde vervoermiddel de echt Sint concurrentie aandoet.

In het Nederlands Dagblad van 31 oktober ging Janneke Burger-Niemeijer in op de vraag hoe je als christelijke ouders met Halloween om moet gaan. Ze erkent de heidense oorsprong van het feest, ze vraagt zich af wat het met kinderen doet als ze op deze manier kennismaken met de wereld van geesten, bloed en dood, ze geeft aan dat ze zelf hun kinderen er niet aan mee laat doen, dat je ook niets moet uitdelen aan andere kinderen als je er zelf veel moeite mee hebt, maar dat je ook lolly’s met een kaartje ‘Jezus is het licht van de wereld’ of ‘Jezus is sterker dan de dood’ kunt uitdelen.

Dat laatste is leuk en aardig bedacht en zeker beter dan het advies van Bijbel & Onderwijs om kinderen met Halloween hun waarschuwende folder mee te geven. Maar voor mij persoonlijk is de lol van dit overgewaaide cultuurfeest er wel af nu het zulke lugubere trekken gekregen heeft zoals ik op TV zag. Ik heb een beter idee. Laat de rest van Nederland ook Sint Maarten gaan lampionnenoptochtvieren! Immers: ‘Elf november is de dag dat ik mijn lichtje, elf november is de dag, dat ik mijn lichtje dragen mag.’ En in die delen van het land (zoals Groningen, Drenthe, West-Friesland, Noord-Brabant, Limburg en Belgisch Vlaanderen) waar de kinderen met Sint Martinus altijd al langs de deuren gaan met hun lampion of uitgeholde voederbiet is het helemaal makkelijk. Hang met Halloween een kaartje op de deur waarop staat: Kom op 11 november met Sint Maarten maar weer terug met een lampion en een liedje, dan krijg je dan wat lekkers. Want alleen een oen loopt in die gebieden met een pompoen.

Hoewel: sinds wij weer in Assen wonen, krijg ik echt de kriebels van het meest afgrijselijkste Sint-Maartenlied dat ik ooit gehoord heb, namelijk: Mickey Mouse ging met z’n lichtje lopen, alle deuren vlogen open, Mickey Mouse zei ‘dank u wel’ en ging snel naar de volgende bel.’ Aarrgghh … zelfs Sint Martinus is door Walt Disney verpest! Doe mij maar een echt Sint Maarten liedje. Zoals deze, uut Grunnen:

Mien lutje lanteern, ik zai die zo geern.

Doe daanst deur de stroaten, doe kist ’t ja nait loaten.

Mien lutje lanteern, ik zai die zo geern.

 

Mien lutje lanteern, ik zai die zo geern.

Vandoag gai ik lopen, mien laidje verkopen.

Mien lutje lanteern, ik zai die zo geern.

2 thoughts on “ALLEEN EEN OEN LOOPT MET EEN POMPOEN – over Halloween en Sint Maarten

  1. Sint maarten is net als sinterklaas, kerst en Pasen een occult offerfeest. De katholieken hebben het immers verkerstend. Dat staat in hun eigen boeken… sint maarten heeft de wortels diep liggen bij de afgod Faunus en Pan. Als de bron stinkt en giftig is… drinkt u dan aan het einde van het beekje het water? Als u het wist natuurlijk niet…

    Helaas is er zoveel corruptie en waar christenen zo vaak voor gewaarschuwd worden in hun eigen bijbel… vallen ze diep in de kuil van list en bedrog door juist alle occulte feesten van Rome te vieren…en zelfs de verkeerde namen aanroepen God en Jezus. …. het woord God is afgeleid van een Hindoe God en jesus afgeleid van de Griekse God Zeus. .. nu zult u wel denken…Ja maar dat staat toch in de bijbel… Ja de corrupte Romeinse bijbel… Want in de originele hebreeuwse teksten staat er about GEEN God en Jezus. .. Daar staat Yahuah (ik ben) en Yahusha (ik ben de verlosser)… Was het niet Mozes die vroeg om een naam daar bij het brandende struik gewas… wat zei onze schepper? IK BEN WIE IK BEN… Exodus 3:14
    Ik ben is dus in het hebreeuws… Yahuah en dat is dus Zijn naam en niet God… is de bijbel die wij kennen dan corrupt? Het antwoord is ja… Vele zinnen, woorden en namen zijn veranderd door de occulte romeinen… Zij zijn vanuit Alexandrie begonnen met daar waar Yahusha voor gewaarschuwd heeft een valse leer: de katholieke kerk (openbaringen 17:5)

    Leest u graag de bijbel maar wilt u de echte originele tekst lezen… Helaas is er nog geen vertaling vanuit hebreeuws rechtstreeks naar Nederlands maar wel naar het Engels! De bijbel die u nu leest heeft waarschijnlijk vele malen het onderspit moeten delven vanuit het duits-grieks-Italiaans. Als u God en Jezus leest in de bijbel dan weet u dat u geen goeie vertaling heeft van hoe kan de naam Yahuah wat Ik ben betekend nou God worden… zoekt en gij zult het vinden… De waarheid is in het woord! HalleluYAH!

Geef een reactie

