De SINT, de KERSTMAN en een brief van JEZUS

De laatste jaren lijkt Sinterklaas konkurrentie te krijgen van de  Kerstman. Die deelt namelijk ook kadootjes uit. Daarover kwam ik een aantal jaren geleden een interview tegen met een meisje van 13. Aan haar werd ge­vraagd: “Vind je dat er met Kerst kadootjes uitgedeeld moeten worden?” Haar ant­woord was: “Sinterklaas is voor mij het feest van surprises en kadootjes. Je neemt el­kaar met een paar gedichten in de maling, maar er zit verder geen christe­lijke gedachte achter. Als er onder de boom pakjes worden gelegd, praat je al gauw over: ‘Wat heb jij gehad?’ Ik denk dat kerstkadootjes belangrijker worden dan het Kerstver­haal. Er gebeuren al genoeg dingen -zoals chique maal­tijden, dure kleren kopen en vakanties- die niets met het kindje in de kribbe te maken hebben, dus laten we die kadootjes maar op 5 december uitdelen.”

DE ZIN VAN KERST

Ik vind het prachtig zoals iemand van 13 haarfijn weet aan te geven, waar het met Kerst eigenlijk om draait. Ze zegt in feite dat geweldig veel bijzaken het Kerstver­haal van het kindje in de kribbe hebben verdrongen. Hoe heeft dat kunnen gebeuren? Ik denk, dat veel mensen onbewust toch naar een stukje warmte en gezelligheid zoeken in de donkere wintermaanden. En hoe minder het geloof in de HERE God en in Jezus Chris­tus onze Heer ze nog iets zegt, hoe meer ze het in uiterlijke dingen zoeken, zoals kadootjes, uit eten gaan, een extra vakantie en in kerstbomen, kerstbakjes en vuurwerk. Nu kun je zeggen: daar zit op zich toch weinig verkeerds in, want we maken het ons vaak gezellig, en waarom zou dat juist in de donkere decembermaand niet mogen? Ik denk dan: juist als christenen zul je moeten laten zien, dat het één -de gezel­lig­heid- niet ten koste mag gaan van het ander -de Kerstgedachte-. En omdat de tijden veranderen, kan het nu juist een stukje christelijke levensstijl zijn, als je bewust de kadootjes en de familiaire gezelligheid voor Sinterklaas bewaard. Dat Zwarte Piet op vijf december met de zak van Sinterklaas langs komt, is (nou ja, was tot voor enkele jaren) een tamelijk onschuldig en leuk familiefeest, waar verder geen specifiek christelijke aspekten aan zitten, behalve de oproep tot vrijgevigheid. Met Kerst ligt dat heel anders. Als je dan alle aandacht op de gezelligheid richt, schuif je bewust of onbewust het belangrijkste, de geboorte van Gods Zoon als Kind in Betlehem, naar achteren. En dat is een hele slechte ontwikkeling.  Dus hoe vier je als christen Kerst? En wat moet je aan met de figuur van de Kerstman?

ZONDER JEZUS HEB JE GEEN KERST, MAN!

Zonder geloof in de Here Jezus is er met Kerstfeest eigenlijk maar weinig te vieren. Dan is het geen feest van geloven, maar van verdoven. Dan sluit je je een poosje af van de ellende van de wereld en van de triestigheid in je eigen leven. Je maakt het onderling gezellig met kerstboom, kaarsjes en een kerst­diner. Ook christenen geven op die manier invulling aan Kerst. Ieder doet dat op z’n eigen manier. Eén ding lijkt me echter niet te verdedigen. Namelijk de gewoonte elkaar met Kerst­­feest kadootjes te geven, onder de kerstboom, uit de zak van de Kerstman, gebracht door het rendier met zijn arrenslee. Dan zijn we volledig op het verkeer­de spoor terecht gekomen. Best gezellig, daar gaat het niet om, maar schadelijk voor ons ge­loof. Waar het mij vooral om gaat, is, dat de figuur van de Kerstman de funktie van de Here Jezus overneemt. De Kerstman wordt de weldoener, die mensen gelukkig maakt. Dan ben je wel ver verwijderd van de christelijke betekenis van het Kerstfeest. Dan heeft de religie van de gezelligheid het gewonnen van het christelijk geloof. Want Kerstfeest is niet het feest van ‘O denne­boom, wat zijn uw takken wonder­schoon’, maar van ‘Ere zij God in de hoge’ om het wonder van Bet­le­hem. Kerstfeest is niet het feest van de familie-onder-ons, maar van God-met-ons. En alleen als je dat laatste tot je laat doordringen en met Kerst­feest herdenkt, zorgt dat voor een blijheid die blijft.

DE KERSTMAN EN DE MIDDENSTAND

Als je serieus neemt wat hierboven gezegd is, heeft dat ook consequenties voor christelijke ondernemers. Omdat het leven één is, lijkt het mij niet te verdedigen, dat christelij­ke ondernemers in de decembermaand een Kerstman in de etalage, op de folders of op de website hebben staan. Alle andere symbo­len -bomen, ballen, sneeuw, engelenhaar, kransen e.d.- dragen bij aan een uitnodi­gend karakter, zodat de klanten graag even binnenstappen of iets bestel­len. Maar wanneer de Kerstman in de winkel of op reklame-materiaal verschijnt, is de hoge Persoon­lijkheid van de Here Jezus voor het oog van de wereld wel mooi vervangen door de surrogaat-persoonlijk­heid van de Kerstman. Dan wint op één van belangrijk­ste punten de commercie het van het geloof. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar voor mijn gevoel is hier wel een principiële grens bereikt. Wees eerlijk: de Kerstman is toch eigenlijk ook de mislukte en geëmigreerde dubbelganger van Sinterklaas, die gewoon op het verkeerde feest in de verkeerde kleding met het verkeerde vervoermiddel weer voet aan de grond in Nederland probeert te krijgen.

ZONDER JEZUS IS JE KERST MIS!

Gezelligheid rond de Kerstdagen hoeft op zich helemaal niet verkeerd te zijn. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Zorg er alleen wel voor, zou ik zeggen, dat de bedoeling van Kerstfeest niet onder de tafel ge­werkt wordt. Kerst­feest is een geloofsfeest. We denken aan Gods genadige goedheid, dat Hij zijn Zoon Jezus Chris­tus mens heeft laten worden om ons te redden van onze zon­den (Mat. 1:21). Dat betekent dus: de Kerstman eruit en Jezus erin. Alleen als Hij de voornaamste plaats in je leven heeft, valt er met Kerst werke­lijk wat te vieren. Dus sluit ik af met een brief van Jezus.

Beste broer of zus

Zoals je wel weet komt mijn verjaardag dichterbij. Elk jaar is er een viering ter ere van mij. En ik denk dat dat dit jaar ook wel weer zo zal zijn. In deze tijd zijn veel mensen druk met het kopen van kado’s, op de radio hoor je allerlei berichten, op de tv zie je reclames en overal in de wereld praat iedereen erover dat mijn verjaardag dichterbij komt. Het is echt erg mooi om te weten dat tenminste één keer per jaar zoveel mensen aan mij denken. Zoals je weet begon de viering van mijn verjaardag lang geleden. In het begin leken de mensen te begrijpen en waren ze dankbaar voor alles dat ik voor hen gedaan had. Maar tegenwoordig lijkt het of niemand nog de reden van het feest weet.

Ik weet nog dat afgelopen jaar een groot feestmaal werd georganiseerd ter ere van mij. De tafel was gedekt, vol met heerlijke gerechten, toetjes, fruit, noten, chocola en wijn. De versieringen waren superdeluxe en er waren veel, heel veel ingepakte kadootjes. Maar weet je, ik was niet uitgenodigd. Ik was de eregast, maar niemand dacht eraan om mij een uitnodiging te sturen. Het feest was voor mij, maar toen de grote dag kwam, werd ik buiten gelaten. Ze deden de deur voor m’n neus dicht… en ik wilde nog wel bij hen zijn en de tafel delen. Eigenlijk was ik helemaal niet verbaasd, want de afgelopen jaren deed iedereen de deur voor mij dicht.

Toen bleek dat ik toch niet uitgenodigd was, besloot ik stilletjes bij het feest naar binnen te gaan. Zonder een geluid te maken, onopvallend. Ik ging naar binnen en bleef in een hoekje staan toekijken. Ze waren allemaal aan het drinken. Sommigen waren dronken en vertelden moppen en lachten over alles. Ze hadden een geweldige tijd. Op een gegeven moment kwam er ook nog een grote dikke man binnen in rode kleren met een grote witte baard. Hij riep aldoor ‘Ho! Ho! Ho!’ en het leek wel of hij dronken was. Hij zat op de bank en alle kinderen renden naar hem toe en riepen: “Kerstman, Kerstman”. Alsof het feest ter ere van hem was! Om 12 uur ’s nachts omhelsden de mensen elkaar. Ik stak mijn armen uit voor iemand om mij te omhelzen….maar niemand omhelsde mij. Plotseling gingen ze kadootjes uitdelen. Ze openden ze een voor een vol verwachting. Toen ze allemaal geopend waren keek ik of er misschien eentje voor mij bij zat… Niet dus. Hoe zou jij je voelen als op jouw verjaardag iedereen kadootjes aan elkaar geeft, behalve aan jou? Ik begreep toen dat mijn aanwezigheid op het feest niet op prijs werd gesteld en verliet de zaal stilletjes. En ieder jaar wordt het erger. Mensen staan alleen stil bij eten en drinken, kadootjes, feestjes en niemand staat stil bij mij.

Weet je wat ik mooi zou vinden? Als bij het komende Kerstfeest jij het toestaat dat ik in jouw leven kom. Ik zou het mooi vinden als jij het feit erkent dat bijna 2000 jaar geleden ik naar deze wereld kwam om mijn leven te geven voor jou. Aan het kruis. Om jou te redden. Vandaag wil ik alleen maar dat jij dit echt gelooft, met je hart.

Ik wil nog iets met je delen: Omdat niemand mij uitgenodigd heeft voor een feest, ga ik mijn eigen viering geven. Een groots feest dat niemand zich echt kan voorstellen. Een spectaculaire party. Ik ben nog bezig om de laatste dingen te regelen. Maar ik ga nu al uitnodigingen rond sturen en er is ook een uitnodiging voor jou. Je plaats is gereserveerd! Maar ik wil weten of je er ook zelf graag bij wilt zijn. Daarom wil ik graag een bevestiging van jou ontvangen. Je naam wordt dan met gouden letters in het gastenboek geschreven. Alleen dan zul je het feest echt mee mogen vieren. De gasten die de uitnodiging niet aannemen, zullen buiten blijven. Maak jezelf dus klaar, zodat wanneer alles gereed is, jij er bij zult zijn!

Tot gauw!

Liefs, Jezus

 

Geef een reactie

