MISPLAATSTE ZUINIGHEID – over het FOC en het parkeerbeleid in Assen

Soms heb ik last van misplaatste zuinigheid. Lang geleden bijvoorbeeld. We waren op vakantie in Hellendoorn en met de oudste twee kinderen (7 en 5 jaar) gingen we voor de tweede keer naar Avonturenpark Hellendoorn. Na afloop van één van de attracties konden we een actie-foto van ons drieën kopen.  Ongeveer zo groot als een half A4-tje, maar van een belabberde kwaliteit. Ik had geen zin om er  € 6,95 aan uit te geven, ook al vonden mijn kinderen ‘m prachtig. Achteraf baalde ik daarvan. Een blijvende herinnering voor de kinderen (zo lang het duurt) is toch meer waard dan zo’n kleine uitgave tijdens je vakantie? Blijkbaar let ik op de onjuiste momenten teveel op de kleintjes. Misplaatse zuinigheid dus.  Terwijl ik verder helemaal geen moeite heb met grote uitgaven zoals het betalen van belastingen, gemeentelijke heffingen en kerkelijke bijdragen. Dat hoort bij mijn plicht als burger en bij mijn plicht als christen. ’t Is wat overdreven om te zeggen dat ik met een blij gevoel mijn machtigingen voor het Rijk en de gemeente Assen invul, maar bij goede doelen lukt dat aardig.

FOCVanmorgen (28 januari 2016) las ik in het Nieuwsblad van het Noorden, dat de gemeenteraad van Assen vanavond een besluit moet nemen over de bouw van een Factory Outlet Centre bij het TT Circuit. En op 1 oktober 2015 deed de wethouder van Assen de harde toezegging dat de evaluatie van ‘het veelbesproken parkeerbeleid’ dat de gemeente per 6 januari 2015 heeft ingevoerd, in januari 2016 klaar zou zijn (aldus RTV Drente). Over beide onderwerpen valt  veel te zeggen.  Maar ik moest opeens denken aan mijn misplaatste zuinigheid.

Voor mij is het FOC een grote zaak. Ik overzie  de consequenties niet zo goed van de keuze die gemaakt gaat worden. Dus of ‘ie er nu wel of niet komt, ik laat het graag aan de wijsheid van de gemeenteraad van Assen over. Daar is meer kennis van zaken dan bij mij als gewone burger. En in de toekomst zullen we wel zien waar het op uit draait.

Het parkeerbeleid daarentegen is een onderwerp waar iedere gewone burger dagelijks mee te maken krijgt. En dan is elke Euro die je elke keer opnieuw in een parkeermeter moet gooien een bron van ergernis.  Zeker als je opeens ook nog aan tijd gebonden bent of meteen maar voor een hele dag moet betalen (€ 6  in de parkeergarage, € 5 op het in 2014 nog gratis Veemarktterrein). Ik begrijp het principe erachter wel: de vervuiler betaalt, dus wie met de auto naar de binnenstad komt moet meer parkeergeld gaan betalen dan voorheen. Parkeerbeleid Assen 2Daardoor kunnen de algemene gemeentelijke heffingen lager blijven. Maar ik ben, denk ik, niet de enige burger die last heeft van misplaatste zuinigheid. Als ik opeens maar beperkt mag parkeren in de binnenstad en tegelijk meer parkeergeld moet gaan betalen net buiten de binnenstad, voel ik mij in portemonnee aangetast. En dat niet één keer, maar elke keer weer als ik met de auto naar de binnenstad ga. Als de gemeente Assen had besloten een aantal Euro’s boven op de gemeentelijke heffingen te gooien, had ik waarschijnlijk ook even gemopperd. Maar dat zou snel overgegaan zijn. Want het gaat om een algemeen bedrag voor het in stand houden van allerlei voorzieningen in mijn stad Assen. Daar heb ik helemaal geen moeite mee, ook niet als het bedrag opeens wat hoger uitvalt. En ach, het wordt toch automatisch afgeschreven van mijn bankrekening.

Parkeerbeleid AssenVolgens mij heeft de gemeenteraad van Assen een behoorlijke inschattingsfout gemaakt met het besluit om per 6 januari 2015 het betaald parkeren in de binnenstad aan banden te leggen en het gratis parkeren op het Veemarktterrein af te schaffen. De raad heeft de misplaatste zuinigheid van de burger onderschat. Hopelijk wordt dat na één jaar snel weer rechtgezet. Dan gaat de gemeentelijke aanslag wel een stukje omhoog, denk ik. Maar ook al kost het je als burger waarschijnlijk meer dan die paar keren dat je met de auto naar de stad gaat, het bespaart je wel die telkens terugkerende parkeer-ergernis. Per saldo is dat volgens mij winst.

De foto’s van het Veemarktterrein zijn echt van vóór en van ná het gemeenteraadsbesluit om daar parkeergeld te gaan heffen.

 

3 thoughts on “MISPLAATSTE ZUINIGHEID – over het FOC en het parkeerbeleid in Assen

  1. Als het FOC doorgaat bij de TT baan met gratis parkeerruimte, dan kunnen we de hele binnenstad van Assen wel opdoeken! Laten ze in ieder geval het parkeren in en rondom het stadscentrum goedkoper dan wel gratis maken. Dan maakt ‘wel of niet’ een FOC ergens niet zoveel meer uit…. (maar ja… wie ben ik… 😉)

  2. Tis heel goed dat we moeten betalen en dat kort parkeren in de binnenstad meer geld kost. Iedereen wil zo ongeveer parkeren in de winkel die hij / zij bezoekt en die ruimte is er niet. Om tevoorkomen dat kort parkeren lang parkeren wordt, omhoog dat tarief: dan kan iedereen even parkeren op een zeg maar laad/losplekje. Parkeergarage duur? Nee hoor: gewoon met app per minuut betalen, uiteraard wel een maximum bedrag per dag, want anders heeft de hele binnenstad straks de auto het hele jaar in de parkeergarage.

    En sommige plaatsen waar parkeren gratis is? Of niks tot weinig te doen of je wil er sowieso niet zijn. En Assen duur? Parkeer eens in Gronngen, Meppel, Zwolle…

  3. Veel ouderen gaan naar andere steden om inkopen te doen, omdat ze daar gratis (en dicht bij de winkels) kunnen parkeren… Zelf kan ik nog wel op de fiets naar de stad. Ik vind het niet zo leuk dat je ook ’s avonds tot 21.00 uur moet betalen als je in De Kandelaar moet zijn. Vooral als het glad is of regenachtig.
    En de ouderen/gehandicapten die zondagsmiddags naar de kerk gaan daar, zijn er ook niet blij mee dat ze 2,30 euro per uur moeten betalen voor het parkeren. Het outletcentrum hoeft er wat mij betreft niet te komen, maar als het doorgaat, graag wat dichterbij, op het industrieterrein De Messchen of zo 😉

Geef een reactie

