ZIEKTE en HANDIKAP – hoe ga je er als christen mee om?  

 

Hoe ga je om met ziekte en handikap? Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat het Gods wil is dat mensen met lichamelijke of psychische kwalen genezen worden. Want met Jezus is Gods Koninkrijk gekomen en dat ging in de het Nieuwe Testament gepaard met talloze genezingen. Niet alleen door Jezus Zelf, maar ook in het boek Handelingen. Dus mogen, ja moeten wij ook vol geloof en in de kracht van de Heilige Geest in onze tijd hetzelfde durven verwachten door in de Naam van Jezus mensen te genezen van ziektes, handicaps en andere lichamelijke of psychische kwalen.

Ik geloof daar niet in. Wat ik heel opvallend vind is, dat christenen die erg benadrukken dat God ook vandaag nog iedereen genezen wil, vanuit de Bijbel heel veel voorbeelden aanhalen, maar twee van de belangrijkste teksten bijna altijd links laten liggen of geforceerd weg-verklaren.

Job 2 vers 10

Job is de persoon in de Bijbel die alle ellende die een mens mee kan maken in zijn leven in één keer (nou ja … in twee etappes dan) over zich uitgestort krijgt. Eerst raakt hij al zijn bezittingen kwijt en, wat nog veel erger is, komen al zijn kinderen om. En daarna wordt hij ook nog getroffen door een besmettelijke, bijna dodelijke ziekte. Voor Jobs vrouw wordt het allemaal teveel. Ze kan niet meer geloven dat er een God bestaat die dit allemaal toelaat. De reaktie van Job is dan: ‘Al het goede aanvaarden we van God, zouden we dan het kwade niet van Hem aanvaarden?’ (Job 2:10a) Die woorden sprak Job niet nadat hij al zijn kinderen en bezit­tingen verloren had, maar nadat hij plotseling doodziek geworden was. Meteen na deze opmerking van Job typeert de verteller zijn woorden als volgt: ‘Ondanks alles zondigde Job niet en sprak hij geen onvertogen woord.’ (Job 2:10b) Als je gelooft dat de Bijbel door de Heilige Geest geïnspireerd is, dan betekent deze uitspraak over Job dus, dat voor een christen ook een ernstige ziekte of een handicap onder het kwaad kan vallen dat God in zijn wijsheid gebruikt om ons als zijn kinderen dicht bij Hem te houden.

Romeinen 8 vers 28

In Romeinen 8:28 staat dat ook heel duidelijk. ‘Wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede.’ Deze woorden spreekt Paulus uit in het bredere verband van Romeinen 8:18-39. Daarin gaat het over lijden en vervolging, over ellende en tegenspoed, over zinloosheid en sterfelijkheid. Ik las ergens bij een enthousiaste aanhanger van gebedsgenezing, dat ‘ziekte’ iets heel anders is dan ‘lijden’, want lijden overkomt je omwille van je geloof en ziekte is een gevolg van de zondeval. Dus doet God alle lijden dat zijn kinderen ondervinden vanwege hun geloof in Jezus meewerken ten goede. Maar voor ziekte geldt: dat is een gevolg van de zonde (bij veel gebedsgenezers meestal: van jouw zonden of die van jouw voorgeslacht). Daar mag je nooit in berusten, dus als je met ziekte te maken krijgt, moet je je verootmoedigen, schuld belijden en vol vertrouwen bidden om herstel en genezing. Ik verbaas mij altijd weer over deze versimpeling van wat er in de Bijbel staat. In Romeinen 8:18-39 gaat het namelijk niet alleen over lijden vanwege je geloof’ maar ook over het lijden van de schepping als gevolg van de zonde. En het gaat niet alleen over vervolging en het zwaard (waarbij het nog maar de vraag is of dat altijd geloofsvervolging is of dat je als christen helaas net in de hoek zit waar de klappen vallen), maar ook over tegenspoed, ellende, honger, armoede en gevaar. Dat lijken mij algemene dingen die je als christen kan overkomen. En die je de ene keer te lijf gaat en waar je de andere keer in berust. En al die dingen die je als christen kan overkomen, inclusief ziekte en handicap, vallen bij Job en Paulus onder ‘het kwaad’. Dat mag je allemaal in gebed bij God brengen, in het vaste vertrouwen dat God dankzij Jezus je hemelse Vader is, en dus twijfel ik er niet aan ’of Hij zal mij voorzien van alles wat ik voor lichaam en ziel nodig heb, en ook elk kwaad, dat Hij mij in dit moeitevol leven toedeelt, voor mij doen meewerken ten goede.’  Want Hij is zo machtig, ‘dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen.’

Rustgevend Evangelie

Deze laatste twee citaten komen uit de Heidelbergse Catechismus (Zondag 9:26 en Zondag 10:27). Heerlijk evenwichtig vind ik dit. Ik hoef niet alles te kunnen begrijpen wat mij in dit leven overkomt. Ik hoef ook niet alles te kunnen verklaren wat er in mijn leven gebeurt. Ik hoef me ook niet op voorhand moedeloos en apathisch neer te leggen bij elk kwaad wat mij  treft. Ik mag alles aan Hem vertellen, ik mag alles aan Hem vragen, en nadat ik alles in zijn hand gelegd heb, mag ik het loslaten in het vaste vertrouwen, dat God niet moet doen wat ik wil, maar dat gebeurt wat Hij goed vindt voor mij.

Dat is wat anders dan dat ik geloof dat God elke ziekte wil genezen. Natuurlijk kan Hij dat. En Hij zal er voor zorgen ook. Op de dag dat Jezus terugkomt. Dan zullen er alleen nog maar tranen van blijdschap vloeien, want dan zal er geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, pijn, geen ziekte, geen handikap ziekte, geen hongersnood, geen oorlog, geen natuurrampen en wat dan ook.

Maar vandaag is dat alles er nog wel. En volgens mij vraagt God niet van ons, dat we het nu al allemaal proberen weg te bidden. Als het om ziekte en handikaps gaat, is volgens mij onze eerste opdracht niet: “GENEES de ZIEKEN!”, maar roept Jezus ons op: “BEZOEK de ZIEKEN!” en “BID voor de ZIEKEN!” En trap bij dat laatste niet in de valkuil dat er volgens de Bijbel maar één uitkomst mogelijk is op het gelovig gebed, nl. lichamelijke genezing. Dat gebeurt ook, maar meestal niet. Dat gebeurt ook, maar het is nooit het belangrijkste. Het belangrijkste wat God op het gelovige gebed geeft is zijn Heilige Geest, zodat we er opnieuw van overtuigd raken dat niets van wat er in het leven met ons gebeurt, ‘ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die Hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.’  (Rom. 8:39). Dat vind ik rustgevend Evangelie, ook als ik geconfronteerd wordt met ziekte en handikap.

 

Over de vraag of we vandaag dezelfde genezingswonderen mogen verwachten als in de tijd van Jezus schreef ik blog DOVE KWARTELS en BLINDE VINKEN – gebeuren er vandaag nog wonderen van genezing?
Over de m.i. te hoge pretenties van gebedsgenezers schreef ik blog Verwacht een wonder – creëer je eigen teleurstelling
Over omgaan met een ongeneeslijke ziekte  schreef ik zeven blogs over het boekje van Mark Ashton, Op weg naar de hemel – met Christus de dood onder ogen zien
Een preek over ‘Ga niet voor het wonder, maar leef uit de verwondering’ n.a.v. Johannes 4 : 43 – 54 

 

One thought on “ZIEKTE en HANDIKAP – hoe ga je er als christen mee om?  

  1. Beste Ernst,
    Je schrijft letterlijk: “ik geloof daar niet in”. Ik vind dat een mooie zin. Toen ik de getuigenis van Blaise Pascal las over zijn metafysische ervaring, dan kon ik me dat voorstellen, waarom, omdat ik het zelf ook ooit had meegemaakt. Opmerkelijk was dat Blaise die ervaring had opgeschreven op een velletje papier en telkens weer, wanneer hij van kleding veranderde, dat papiertje in de zoom van zijn hemd stak. Hij heeft er nooit met iemand over gesproken, pas na zijn dood hebben anderen dit stukje getuigenis gevonden.
    Het evangelie is een weerslag van een theologie die eerst werd ervaren en nadien pas werd neergeschreven. Ervaring die als blikopener de mens bewust maakt van een wereld en een geloof dat niet de zijne is.
    Waar ik het moeilijk mee heb is dat je de genezing van de mens, niet op de wijze zoals het nu gebeurt, kunt omarmen met het evangelie dat jij kent en ervaart.
    Op zichzelf is daar niets mis mee, ook in het Nieuwe Testament lezen wij dat sommige discipelen moesten bij geschoold worden in het evangelie van de Here, omdat zij die ontwikkeling niet hadden meegemaakt, zij waren al weg uit Israël, waardoor wat ze verkondigde, niet meer in de realiteit was van de feiten.
    Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat je zelf vindt dat de boodschap van het evangelie is verengt tot het genezen van zieken. Terwijl jij vindt dat het veel breder en meer genuanceerd is. Als ik getuigenissen lees van opwekkingspredikanten, van vorige eeuwen geleden, dan zie je dat Gods Geest de meest vreemde vormen gebruikte om mensen tot zondenbesef te brengen. Wie zijn wij dat wij gaan vertellen hoe en wat Gods Geest gebruikt om mensen te overtuigen? Vraagt de Bijbel ons niet om alles te toetsen en het goede te behouden, er staat toch niet om het ‘slechte’ aan te klagen. Tenzij het zo duidelijk is dat dit geen werk van onze Here is. En daar heb ik het moeilijk mee. Want ik ken heel wat warme broeders en zussen die de Here echt lief hebben en hiermee ook in hun leven een open getuigenis zijn. Als ik denk hoe Paulus in zijn brief aan de Romeinen ons vermaant om onze broeder en zuster niet te beoordelen over wat die al dan niet gelooft, dan heb ik het moeilijk met de wijze waarop u uw afkeer voor deze broeders schrijft. Uw recht om te geloven wat u wilt, dat is volledig voor u en uw verantwoordelijkheid, u zult hiervoor ook verantwoording moeten afleggen, evenzeer de broeders die het anders zien, dit ook moeten doen. Hoofdstuk 14 van de Romeinenbrief kan ook een blikopener zijn voor al wie kritiek heeft op een andere en zijn geloof.
    Vaak heb ik ook mijn vragen en mijn bedenkingen, maar ik voeg me naar de Here Zijn Woord en ik geloof dat God zelf bij het oogsten het onkruid van het koren zal scheiden, wij kunnen enkel gezonde plantjes uittrekken, en daarvoor heeft de Here ons juist gewaarschuwd dit niet te doen. Ik ontzeg je niet je geloof, in tegendeel, maar ik vraag je om in gedachten te houden dat al wat in geloof gedaan wordt onmogelijk zonde kan zijn en al waar geen geloof voor is zonde is. Zoals Paulus dit schreef in dat hoofdstuk. Als deze mensen dat geloven, dan is dat tussen hen en de Here, en niet tussen ons.

Geef een reactie

