Verwende pensionado’s in het Lagerhuis

Kom er maar eens tussen in de discussies in het Lagerhuis! Op het laatste moment vroeg DWDD mij als ‘orthodox christen’ of ik één van de 20 debaters wou worden. Nou, vooruit dan maar.  Al was het alleen maar om te laten horen dat een orthodox-christelijke dominee geen zwartrok is, maar best een redelijk geluid kan laten horen. Maar daar krijg je dus niet altijd de tijd voor. Dus hier volgen nog een keer de stellingen en wat ik nog meer had willen zeggen als 19 anderen wat langer stil waren gebleven :-).

Op vrijdag 17 februari was de live-voorstelling van het 20-koppig panel in DWDD. Dit zijn we: https://twitter.com/dwdd/status/833631442026512384. Er was ook een stelling:

0. Straatintimidatie moet verboden worden

Dit was n.a.v. het verbaal lastig vallen van vrouwen door middel van sissen, belediging en bedreiging. Wat mij betreft een goede zaak, ook al is het moeilijk te handhaven. Maar dan nog gaat van strafbaarstelling een positief signaal uit. Volgens sommigen moeten vooral vrouwen weerbaarder gemaakt worden. Dat vind ik ook, maar voor je het weet krijgen vrouwen de schuld dat ze te weinig weerbaar zijn. Overigens zou de overheid wel meer dingen strafbaar mogen stellen, zoals vrouwonvriendelijke reklame. En ook meer dingen moeten handhaven, zoals het verbod op het roken van joints en het drinken van alcohol op straat.

Op maandag 20 februari was de eerste echte Lagerhuis-avond met als gasten Lodewijk Asscher van de PvdA en Henk Krol van 50Plus. Asscher was een zeer beleefde gesprekspartner en Henk Krol een zeer ongenuanceerde schreeuwlelijk. Gelukkig greep Paul Witteman in toen Krol tegen Asscher zei: ‘U liegt dat u barst!’ (over de 12 miljard Euro die het terugdraaien van de AOW-leeftijd naar 65 jaar zou kosten – objectief doorgerekend door het Centraal Planbureau waar alleen PVV, PvdD en 50Plus hun verkiezingsprogramma’s niet wilden laten doorrekenen). Die stellingen van de avond waren de volgende:

1. Leren carnaval vieren is het toppunt van integratie in Nederland

Omdat de dag ervoor in ‘Zondag met Lubach’ het over Geert Wilders ging, heb ik gezegd dat volgens mij als noorderling niet het carnaval , maar een bezoek van nieuwe Nederlanders samen met Geert Wilders aan De Efteling volgens mij de beste manier van integreren is. Anderen gingen erg serieus op de stelling in en vonden het helemaal niet nodig om dit soort dingen aan nieuwe Nederlanders te leren. Dat vind ik niet. Om te integreren moet je ook plaatselijke / regionale culturele gewoontes leren kennen en meemaken, zoals het bloemencorso in Eelde, de TT in Assen en de Elfstedentocht in Friesland. Maar goed, de gelegenheid om dat te zeggen kreeg ik niet.

2. ‘Gepensioneerden zijn fors in koopkracht achter gebleven en dat moet snel gerepareerd worden’

Deze stelling had Henk Krol van 50Plus ingediend. Een waardeloze stelling volgens mij,  want in 2015 zijn de gepensioneerden er gemiddeld 0,1% in koopkracht op achteruit gegaan. De rest van Nederland ging er weliswaar gemiddeld 0,4% tot 2,6% op vooruit, maar de stelling van Krol klopte dus echt niet. Zijn schema liet dat ook zien: een rode, stijgende lijn voor de rest van Nederland en een zwarte lijn voor de ouderen die vlak was – geen forse daling dus! Toen Krol alleen maar bozer werd omdat bijna het hele panel hem ‘de rattenvanger van de ouderen’ vond, haalde ik een echtpaar van in de 80 aan die vond dat hun generatie er alleen maar op vooruit gegaan was en dat ze niet meer gewend waren om er ook op achteruit te gaan. Dus zei ik, dat er veel verwende pensionado’s zijn die meer aan hun eigen portemonnee denken dan aan kleinkinderen die een grote studieschuld moeten opbouwen of maar steeds geen vaste baan krijgen. Wat ik nog had willen zeggen is, dat het christelijk uitgangspunt is om solidair met elkaar te zijn in plaats van voor jezelf te gaan. En ook, dat veel jongeren het helemaal zat zijn dat het in de verkiezingen steeds over ouderen gaat, terwijl voor ouderen de levensstandaard en de zorg in Nederland tot de hoogste ter wereld behoort.  Dat vinden ouderen zelf ook, want ze geven zichzelf een 8 als het om de kwaliteit van leven gaat.

3. ‘Elke werknemer heeft er recht op buiten werktijd onbereikbaar te zijn’

Met deze stelling kwam Lodewijk Asscher van de PvdA. Ik kwam er niet tussen, omdat veel ondernemers vonden dat ieder bedrijf hier zelf afspraken over moest maken. Ik had willen inbrengen dat dit afhangt van de baan die je hebt. Maar het is wel belangrijk om hier meer over vast te leggen, want werknemers hebben recht op een privé-leven. Als je met je kids op zaterdag iets doet, moet je niet door je baas gestoord worden. Maar het probleem ligt dieper: er is veel onzekerheid en stress bij mensen omdat ze steeds maar geen vaste baan krijgen en omdat ze altijd en overal bereikbaar of open moeten zijn. Volgens mij is het veel beter om daarom weer af te spreken dat we samen één dag per week rusten van ons werk. Dan kan wie sporten wil, sporten en wie naar de kerk wil gaan , naar de kerk. En gaat iedereen op maandag weer relaxed naar zijn of haar werk.

4. Als de PVV de AOW terug wil brengen naar 65, dan is dat een prima coalitiepartner

Deze stelling bracht Paul Witteman in, omdat Henk Krol dit in de pers gezegd had. Meteen begon Henk Krol te draaien (‘alleen als de PVV haar migratiestandpunt verandert’) en tegen Asscher voor leugenaar uit te maken. Mijn eerste gedachte bij deze stelling was, dat dit precies de reden is om tegen one-issue-partijen als 50Plus te zijn. Ze hebben maar één stokpaardje en als het nodig is willen ze zelf wel een bondje met de duivel sluiten en hun schoonmoeder verkopen om hun doel te bereiken. Maar ik dacht ook: PVV en 50Plus passen heel goed bij elkaar. Ze sluiten delen van de bevolking uit – de PVV minderheden en 50Plus jongeren en studenten. En ik had willen zeggen, dat je daarom volgens mij veel beter bij je eigen overtuiging kunt blijven dan strategisch te gaan stemmen op een one-issue-partij of om te voorkomen dat een andere partij de grootste wordt. Als minder mensen vier jaar geleden strategisch gestemd hadden, was er een derde partij nodig geweest voor een regering. Dan had ook een kleinere partij meer invloed gehad, zoals vroeger D66 of de ChristenUnie toch deel uit maakten van het kabinet.

Terugkijkend op de eerste avond: leuk om te doen, moeilijk om elke keer je punt te maken, iets te weinig een vrolijk-orthodox-christelijk geluid te laten horen en nog meer respect voor de persoon van Lodewijk Asscher, terwijl Henk Krol voor mij nu echt door de mand gevallen is. En nu óp naar ronde twee!

4 thoughts on “Verwende pensionado’s in het Lagerhuis

  1. Ik reageer op twee punten.
    Ad (0): misschien is dit commentaar wel interessant: https://www.hollandistan.nl/opinie/sissen-straatintimidatie-pvda-marcouch-lucas-roorda/?utm_content=buffer862ac&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
    Mijns inziens snijden de bedenkingen wel hout.
    Ad (1): ik ben zo vrij het daarmee niet eens te zijn. Het hier geformuleerde standpunt gaat uit van een dominante cultuur, maar die bestaat niet (meer). Ik heb nooit in een rooms-katholieke streek gewoond, dus ik heb carnaval niet van nabij meegemaakt. Maar ik zou er zeker niet aan meedoen als ik in Brabant of Limburg woonde. Net zoals ik de vrijheid neem Koningsdag te besteden aan een wandeling in de natuur en niet deelneem aan allerlei feestelijkheden. Als ik die vrijheid heb, waarom immigranten dan niet? Ze maken er via de media toch wel kennis mee; daarvoor hoef je je nog niet zelf in de ‘feestelijkheden’ te storten.

  2. Bert Visser reageerde als volgt:

    Beste dominee Leeftink,
    Ik zag dat u het vanavond bij DWDD opnam voor onze jongere medemens. Tegelijkertijd toonde u geen enkele compassie met de oudere, gepensioneerde Nederlander. U zong mee in het koor dat de ouderen in de hoek zet van de groep die altijd klaagt en dat nota bene in een tijd dat de gepensioneerden het nog nooit zo goed hebben gehad. Welnu, het is waar, mijn vrouw en ik hebben het goed. We hebben beiden aow en ik heb een goed pensioen. Even concreet: Dat pensioen is de afgelopen vier jaar wel gedaald met netto 55 euro per maand. Van mijn pensioenfonds ABP kreeg ik bericht dat mijn pensioen vanwege het niet indexeren inmiddels bijna 12 procent achterloopt op de ontwikkeling van de koopkracht. Dat lijkt toch wel erg veel op inleveren.
    Nogmaals, we hebben het goed maar…. dat zouden we ook graag zo willen houden. Alles wat ons door belastingmaatregelen en het niet indexeren van de pensioenen wordt afgepakt en onthouden kunnen we niet meer uitgeven. Als ik u zo hoor dominee Leeftink dan vindt u mensen zoals ik maar klagers en dat terwijl we het nog nooit zo goed hebben gehad. Wat is daar overigens mis mee? Is het u liever dat gepensioneerden elke eurocent moeten omdraaien? Moeten we weer terug naar de tijd dat aowers gedwongen worden een beroep te doen op de diaconie of aangewezen te zijn op de voedselbank? U mag dat in dit land gelukkig zo vinden; ik vind dat het tijd wordt dat gepensioneerden ook meedelen in de toegenomen welvaart nu het in ons land weer beter gaat.

    Met vr gr

    Bert Visser

  3. Ik heb de tijd nog meegemaakt van GPV en RPF. Partijen waar ik vierkant achter kon staan. De huidige ChristenUnie is helaas een bijwagen van de PvdAllah geworden. Jammer!

Geef een reactie

